Tips Menjadi Penulis Blog Yang Hebat

Tips Menjadi Penulis Blog Yang Hebat -
Sebenarnya untuk menulis kita perlu ada bakat. Dan setiap orang ada bakat dan gaya tersendiri dalam mengolah ayat di dalam penulisan mereka. Kita sudah belajar membuat karangan semenjak dari sekolah rendah lagi. Dari situ juga kita dapat lihat sejauh mana bakat kita dalam penulisan. Perlu diingat menulis juga memeerlukan krestiviti, jika kita tidak kreatif, pembaca akan jemu untuk membaca artikel kita. Namum di dalam penulisan blog tiada format tertentu yang ditetapkan, terpulang kepada gaya masing-masing.

Tips Menjadi Penulis Blog Yang Hebat


Disini aku ada beberapa tips untuk kita ulangkaji dan bahaskan, jika ada pandangan dan pendapat sila bagi komen untuk penambahbaikan.

1. Penggunaan Bahasa Yang Sederhana dan Jelas.
Gunakanlah bahasa yang tidak kaku atau terlalu formal. Cuba gunakan bahasa aktif, seperti ayat yang sering kita gunakan di dalam perbualan seharian. Jangan gunakan bahasa yang sukar difahami, atau ayat yang terlalu panjang, biar ringkas dan padat.


2. Jangan Terlalu Nak Bersastera.
Tahulah dia dapat A++ subjek Sastera masa ambil SPM dulu. Tapi janganlah pula terlalu skema didalam penulisan blog. Jarang-jarang tak mengapa, kalau terlalu kerap mungkin membuatkan pembaca jadi jemu dan bosan. Jadi buatlah ayat yang santai.


3. Buat Kajian Keyword
Memang betul keyword penting di dalam permainan teknik SEO. Tapi jangan pula kita hanya bergantung kepada keyword yang baik, tetapi artikel kita kacau bilau. Buatlah kajian keyword yang relevan dengan penulisan kita, keyword dan ayat biar selari. Gunakanlah keyword dengan tepat dan tidak menganggu susunan ayat di dalam artikel kita.


4. Penulisan Yang Berkarakter
Semua orang boleh menulis, tetapi cuba kita cari karakter di dalam penulisan kita. Maksud aku, karakter di dalam artikel itu biar berbeza, lain dari yang lain yang akan mencerminkan blog kita. Biar ia menjadi tarikan kepada pembaca dan orang akan ingat dengan penulisan kita. Biar ada aura orang kata.


5. Rajin Buat Ulangkaji
Rajin-rajinlah tengok balik artikel-artikel lama yang kita tulis. Baca banyak kali, cuba tengok apa kelemahan dan kelebihan penulisan kita. CUba tengok gaya bahasa yang kita guna, isi kandungan yang bernas atau tidak. Cuba perbaiki artikel kita, dan bentuk satu gaya penulisan kita yang baru yang lebih bagus.

Anda baru saja membaca artikel yang dikategori Blogging | Jurnal dengan tajuknya Tips Menjadi Penulis Blog Yang Hebat. Jika entry ini sangat berguna bagi anda, sila like okey...By : Malaya SEO
Ditulis oleh: Unknown - Jumaat, 16 Ogos 2013

Belum ada komen untuk "Tips Menjadi Penulis Blog Yang Hebat"

Catat Ulasan